Fjerning av visdomstann 130917

  • 13.09.2017 kl.23:08 i Blogg
  •  

 

I dag har jeg fjernet en visdomstann.

Da jeg var hos tannlegen i juni en som jeg har gått til før, men som har flyttet rundt og jeg ikke orket å flytte etter. Vel så ble nå denne tanna nevnt da jeg var hos henne igjen. Det viste seg at den var i ferd med å gjøre mye skade på tanna foran, men ikke minst så lå det mye betennelse under visdomstanna.

Jeg har egentlig ikke merket så mye til det så langt, men skjønner jo i etterkant at hevelser bak den bakerste jekselen og noe smerter 2-3 ganger i årene faktisk kan være tegn på betennelsen og spesielt om det ligger en visdomstann skjult der.

Var inne på klinikken i god tid. Utrolig nok var gikk usedvanlig greit å kjøre inn til Oslo på morgenen i dag. Etter litt forsinkelser så ble jeg kalt opp.

Det første kirurgen gjorde var å vise meg panoramabildet og fortalte hvor jeg burde fjerne visdomstanna og om betennelsen. Så fikk jeg ibux 600 mg * 2. Det neste var å gi lokalbedøvelse.

Tror det ble opp mot 20 stikk med bedøvelse. Deretter var det tilrettelegging av utstyr før jeg måtte skylle med noe desinfiserende.

Så startet jobben med å fjerne visdomstanna. Det ble delt i mange småbiter og det gikk egentlig ganske greit. Kjente etter hvert at underleppa var veldig sliten, men ellers gikk det greit.

Når det hele var ferdig fikk jeg høre at en veldig vanskelig tann å fjerne, men jeg hadde vært tålmodig og ligget rolig hele tiden og det gjorde jobben med å fjerne den lettere.

Så ble det ispose på kinnet 20 minutter på og 20 minutter av i 3-4 timer. Fikk med 2 kortisontabletter hvor jeg skulle ta en da jeg kunne spise og drikke igjen etter ca 3 timer og deretter en til 5 timer senere.

Det hele tok ca 45-50 minutter. Det tar vanligvis rundt 30 minutter, men siden den satt så veldig vanskelig til så tok det lenger tid.

Har klart meg så langt med å ta paracet 1 g og ibux 600 mg hver 5-6 time.

Har også fått med pinex forte, men har ikke så lyst til å ta dem.

Nå er jeg spent på hvordan natta blir. Allikevel må det vel bli langt unna smertene etter fjerning av mandlene i våres.

Var egentlig ikke så villig til dette inngrepet da jeg så hva det gjorde med barna mine å se meg så dårlig etter å ha fjernet mandlene, men fulgte anbefalningen og da ble det et inngrep nå.

 

#fjerningavvisdomstann #visdomstann #fjerningvisdomstann

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg