Mandlene er fjernet 030417

Opprinnelig publisert på min tidligere blogg 3/4.2017

 

03.04.2017 kl.20:44 i Blogg

  •  

20/3 ble mandlene fjernet (kaller dette dag 1) Måtte vente en stund fordi det var forsinkelser, men en time etter planen var jeg på plass på operasjonsbordet. Da jeg våknet hadde en veldig hoven leppe og det var rart å svelge

 

Leppa gjør at det er ekstra vanskelig å prate. På vei holdt jeg på å svime av. Kom meg inn i huset og la meg på gulvet. Utover kvelden ble det ganske vondt, men klarte å døyve det verste med smertestillende. Fikk knapt i meg vann eller is.  

Dag 2                                                                     Vært en rar natt. Våknet og det var vanskelig å svelge. Tydelig at man må sitte enda mer oppreist enn jeg gjorde for redusere plagene. Prøver meg i dag på Voltaren og Paracet annen hver gang ca hver 3-4 time. Har i det minste fått i meg en is og 2 skiver loff + litt vann i løpet av dagen. Ut ifra alle skrekkhistoriene så venter jeg bare på at smertene skal bli mye verre. Klarte litt middag 

Potetmos og fiskebolle. Prøvde også litt farris og det gikk greit. Bedre enn bare vann. Vondere på kvelden, men bruker paracet og voltaren annenhver gang. Pinex forte ga meg ingen hjelp.

Dag 3                                                       Smertenivået er omtrent som i går, men viktig å ta ny dose med medisiner tidsnok. Tok en kort tur ut for å prøve en cheeseburger, men klarte ikke så mye. Allikevel godt å lufte sveisen. Litt senere på kvelden klarte jeg å spise en del og drikke endel og jeg er så fornøyd. Litt slush er godt 

Da får man litt is som lindrer. Leppa har endelig fått mindre hevelse.

Dag 4                                                               Omtrent som de andre dagene, men ingen god natt. Hevelsene generelt er på retur, men da dukker det opp andre ting. Steder i munnen som er ømme og i løpet av kvelden har det begynt å stråle veldig opp til begge ørene. Merker at man blir fort sliten når man gjør noe og er forsiktig med å gjøre anstrengende ting. Har fått i meg litt forskjellig mat i dag og, men det går veldig treigt å spise. Det var 2 barn som var veldig glad da jeg ble med å hente dem i barnehagen i dag. Blir lite levering og henting på meg i barnehagen for tiden. Begynner å bli ganske utålmodig og gleder meg til alt av smerter og smertestillende er over. Fikk en flott blomsterbukett fra jobb i dag 

Det var veldig hyggelig. Litt vårstemning

Dag 5
Merker mer smerter i dag. Må ha smertestillende hver 4 time. Mer vondt i ganen, tunga og under tunga. Det stråler opp i ørene. Ikke nødvendigvis det i svelget som i seg selv er det verste,  men alt rundt svelget.

Dag 6                                                                             Da har jeg kommet så langt. Ingen god natt. Våknet med tørrhoste og det er vanskelig å få gjort noe med. Dessuten var smertene på vei oppover igjen så da er det vanskelig å roe seg ned. Så at noe av skorpene/belegget har forsvunnet så da regner jeg med at det kan skje mer av det i dag. Merker jeg må ha smertestillende hver 4-5 time. Har vært kjempetrøtt i dag, men ikke alltid så lett å legge seg å sove når det er vondt og ubehagelig. Klarer å spise og drikke ganske bra når jeg har fått god smertelindring. Fordi det er vanskelig å bruke tunga og det er fortsatt er steder rundt svelget og i svelget hvor det lett at det setter seg fast mat så er det en del ting som fortsatt ikke er noe greit å spise f.eks ris. På kvelden har det løsnet mer. Sovnet i 5 minutter og våknet av at det ble ekstra vondt på høyre side i svelget. Litt etter kjente jeg blodssmak i munnen. Avventer litt for å se om det utvikler seg eller om jeg må på sykehus.          

Dag 7                                                                             Blodsmaken forsvant heldigvis i natt og blødningen stoppet av seg selv. Jeg hadde en isbit i munnen en stund og for sikkerhets skyld.  Våknet 2-3 timer senere av at det var vanvittig vondt bak i munnen. Ingenting hjelper og jeg blir ganske fortvila. Må bruke mye smertestillende  nå for å komme meg gjennom dagen. I og med at jeg heller ikke får sove noe særlig så må jeg ha smertelindring mye av døgnet. Klarer å få i meg en del mat, men ofte tar det lang tid. Glad jeg har voltaren.  

Dag 8                                                                             Nok en fæl natt og nå er jeg så lei av å ha vondt. Trodde ikke jeg skulle klare å få lindring i dag, men tilslutt fikk jeg det og da ble jeg lettet. I tillegg til smerter så svir det mer bak ved svelget. Å spise en banan følte helt for j… det svir. Det aller meste av skorper har falt ut sikkert derfor det er så sårt. Måtte krype til korset å ta både voltaren og pinex forte i dag i flere omganger. Håper toppen snart er nådd for ellers går jeg snart i spinn.

Dag 9                                                                              Jeg vet man må, men nå vet jeg ikke hvor mye mer jeg klarer. Ingen tegn til bedring når det gjelder smerter og det er helt for j… å våkne omtrent til samme tid hver natt og kjenne de intense smertene. Noen ganger angrer jeg på hele operasjonen. Samtidig vet jeg at på sikt så er det forhåpentligvis det beste. Hele kvelden ble et rent h…..

Dag 10                                                                         Prøvde da jeg la meg å ta både voltaren og nobligan i håp om å få litt flere timer sammenhengende med søvn. Er så trøtt og sliten nå, men neida våknet etter et par timer med veldig smerter. Bare å stå opp og håpe på det beste med nye piller. Fikk sove litt til. Har vært en dag med med mye smertestillende og hvor jeg rett og slett ikke har orket noen ting.  Føler jeg er på vei ned i kjelleren. Ikke fått i meg så mye men litt middag og litt drikke. Det har løsnet masse på venstre side i dag.

Dag 11                                                                         Det svir og brenner på venstre side. Til tider så vondt at jeg har lyst til å svime av. Har drukket maks 2 dl med vann og det er alt i dag. Prøvde litt kaldt vann midt på dagen og det svei og var vondt lenge etterpå. Lurer på om den følelsen at det brenner i munnen er normal. Vurderte å ringe sykehuset,  men endte opp med å se an til i morgen og heller ringe fastlegen. Har for det meste sovet i dag og vært deppa.

Dag 12                                                                         Hatt en overkommelig natt. Lite smertestillende. Litt brennende følelse på morgen. Var hos legen. Hun sa alt var ok og sa den brennende følelsen var normal. At det kan være noen nerver som har fått kjørt seg litt og blir verre med sårene. Fått i meg litt drikke og mat før det utpå dagen ble ganske smertefullt igjen. Da var det bare å sette i gang med smertestillende. Humøret sank rett til bånns. Veldig vondt på kvelden.

Dag 13                                                                         Hadde håpet at når jeg var kommet så langt så kunne jeg avslutte blogginnlegget og være tilnærmet bra igjen, men neida ikke jeg.               Dagen og kvelden har vært bittelittegranne bedre. Paracet og pinex har fungert litt innimellom og utsatt behovet for voltaren. Dessuten fremfor å trenge voltaren akutt etter 3 timer så har jeg hatt litt mindre vondt og det har ikke eskalert rett etter at jeg har begynt å kjenne smerte så jeg har kunnet vente både 4 og 5 timer. Ikke har det vært like sårt, ikke har det vært brennende følelse utover dagen, jeg har kunnet drikke uten at det hver gang føles som at sårene åpner seg igjen og det svir som et h….. Jeg har kunnet gjespe uten at jeg har fått vondt. Greit nok at det knapt blir matinntak, men litt drikke både vann, farris, cola og sjokolademelk har gått ned. Tør ikke håpe riktig enda at det nå går riktig vei, men hvis det fortsetter på samme måten i morgen da tør jeg håpe………. kanskje.

Dag 14                                                                         Godt jeg ikke var for optimistisk i går. Etter middagen i dag fikk jeg kjempevondt og nå er jeg tilbake til smertehelvete og mentalt helt til bånn. Dagen var opprinnelig fin hvor jeg endelig har orket å være litt delaktig i familielivet igjen og vi hadde det fint og ikke måtte ta smertestillende så ofte. På kvelden var det tilbake til det vanlige. Smertestillende hver 3-4 time.

Jeg avslutter denne delen for nå og innser at i mitt tilfelle så var 14 dager absolutt ikke nok. Mye har stabilisert seg og gått tilbake, men venstre siden med både brennende følelse og smerter gir seg foreløpig ikke. Det kan ta dager  og det kan ta måneder før det er over.

 

 

 

 

 

 

 

#fjernemandler #mandeloperasjon

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg