Mandlene fjernet del 2 090417

Opprinnelig publisert på min tidligere blogg 9/4.2017

 

  • 09.04.2017 kl.22:06 i Blogg
  •  

Dag 15                                                                         Snakket med legen nok en gang i dag for det blir jo ikke noe bedre. Fikk nok en gang til svar at dette vil ta tid så jeg måtte bare ha tålmodighet og ta smertestillende. Er ikke så greit når jeg føler at jeg må ha smertestillende hver 3-4 time for å komme meg igjennom. Jeg klarte heldigvis å komme meg på påskekonserten til min datter i barnehagen selv om jeg etterhvert fikk veldig vondt. Ikke en gang muffinsen fikk jeg i meg etter konserten.

Dag 16                                                                         Våknet i 5 tiden i morges og for første gang trengte jeg ikke smertestillende umiddelbart. Jeg trengte faktisk ikke før rundt 7.30. Det er det lengste jeg har gått uten smertestillende siden jeg ble operert. Fikk med meg påskefrokosten i barnehagen for minstemann selv om jeg ikke klarte å spise noe særlig. En annen ting er at dette er første dagen jeg faktisk kan holde meg til maksdosen for voltaren og ikke ende opp med å bruke omtrent dobbel døgndose. Er det virkelig lov å håpe nå at det endelig skal bli bedre?  Klarer ikke å spise så mye, men får ihvertfall i meg meg væske. Tror ikke helt at det virkelig kan være sant at ting virker bedre. Har bare trengt 3 smertestillende og det er så deilig. Klarer å spise og drikke en del nå, men kjenner jeg har spisevegring fordi jeg er så redd for å få vondt igjen.

Dag 17                                                                   Ikke tatt smertestillende hele dagen. Nå begynner jeg endelig å tro det går i riktig retning. Problemet er fortsatt venstre siden og svelging, men på dagen er smerten tålelig utover kvelden krever det mer av meg. Tok en voltaren da jeg la meg. Gir meg mulighet til å slappe av. Fortsatt litt spisevegring, men prøver meg forsiktig frem. Drikker ihvertfall en del.

Dag 18                                                                         Jeg gleder meg til å bli smertefri. Dette har virkelig tatt tid. Ingen fortalte meg at dette veldig sannsynlig kunne ta langt mer enn 10-14 dager. Ingen sa noe om alle de utrolige mange stedene man fort kunne få smerter i både munn og hals og som er helt normalt i mange dager etter operasjonen. At noen knapt kan åpne munnen så man får inn tannbørsten for å pusse tenner i opptil en uke etter operasjonen. Ingen sa at selv etter 14 dager kunne det godt være at man fortsatt måtte ha store restriksjoner på hva man spiser. Ikke var jeg forberedt på hvor mye smertestillende jeg virkelig måtte ta selv om anbefalt dose er mindre. Ikke finner man mye informasjon på nettet heller. Ikke får man noe særlig god og utfyllende informasjon hos legen heller ser jeg i etterkant. Også helt normalt at man føler at det brenner i munnen i mindre eller store deler av tiden etter operasjonen.                  Det har ikke vært noen fremgang fra i går så fortsatt vondt på venstre side. Presset meg til å ikke ta smertestillende hele dagen og skal også prøve uten kommende natt.

Dag 19                                                                         Å ikke ta smertestillende da jeg la meg var helbom. Var urolig hele natta og tilslutt i morges tok jeg en voltaren. Fikk sovet litt til, men øm i hele munnen og småvondt. Får vel leve med at jeg må bruke smertestillende litt til på kvelden og natta. Det må jo snart gi slipp håper jeg. Har spist pizza i dag og det var utrolig godt. Må prøve å bli kvitt spisevegringen så det ikke blir et problem.Blir ihvertfall smertestillende i kveld/natt.

Dag 20                                                                         Har nesten ikke hatt vondt på venstre side i dag. Kom litt smerter på kvelden, men lite i forhold til hva jeg er vant til. Ble full påskemiddag med skinkestek i dag. Endelig. Nå må det vel endelig nærme seg at jeg kan slippe smertestillende håper jeg. Siden det går så bra i dag blir det forsøk på natt uten smertestillende. Er nervøs og spent.

Dag 21                                                                         Gikk veldig bra i natt så nå håper jeg det blir helt slutt på smertestillende. Er fortsatt smerter på venstre side, men det er ikke så voldsomt så avslutter jeg del 2. Det blir spennende å se når alt virkelig er på plass og jeg ikke merker noe lenger.  Det blir også spennende å se om det virkelig var verdt det både med tanke på mindre sykdom, at jeg kan puste bedre, at det blir bedre passasje også for mat og at jeg sover bedre. Jeg har hatt mye plager, veldig vondt hvor jeg bare har hatt lyst til å slå meg selv i svime. Jeg har hatt mange netter hvor jeg har måttet sitte å sove og våknet etter kort tid med intense smerter og brennende følelse. Måtte stå med hodet ut av vindu, mens jeg har ventet på at smertestillende skal virke. Glad det har vært kjølige netter og ikke tropenetter. Dager hvor jeg knapt spiste eller drakk. Dager hvor jeg var virkelig nedfor og deppa, men nå ser jeg lys i tunnelen. Å fjerne mandlene kan virkelig være en helt for j…. opplevelse og det klarer man ikke å forberede seg godt nok til uansett.

#fjernemandler #operereutmandler #mandeloperasjon

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg