Thailand – herlig ferieopphold

I etterkant når jeg tenker på oppholdet i Thailand så har jeg tenkt på hvor utrolig flinke begge barna var på den ca 11 timer lange flyturen ned til Phuket. Tiden gikk med at vi hadde skjermer hvor vi selv kunne bestemme hva man ville ser på og litt spising/drikking innimellom.

Å komme til immigrasjonen var ikke noe trivelig med barn. Tenk at jeg la passene feil og det samme med innreisedokumentene. Han slang alt tilbake til meg på en utrivelig måte, men tilslutt fikk han det som han ville så da fikk vi gå videre.

Lærte også litt om deres kontrollvirksomhet av bagasje dvs tollkontrollen. Tilfeldige personer ble bedt om å legge kofferten (sjelden håndbagasje av typen sekker eller bager) så ble de gjennomlyst. Vi slapp heldigvis dette og det var jeg glad for.

I bussen som skulle frakte oss til hotellet satt det en dame. Jeg som er så vant til å måtte kjempe meg til en plass på bussen så dette som positivt og veldig deilig. Ble fortalt at det kunne ta ca 1 til 1 1/2 time å komme seg til hotellet. På veien dit så vi mye som vitner om at ikke alle har bra steder å bo og at forholdene i trafikken kan få de fleste til å måpe.

Da vi endelig kom oss til reisemålet Kathatani Phuket Beach Resort så var det veldig uvant og litt utrygt at det var egne folk som passet på koffertene våre. Tar litt tid å skulle slippe kontrollen og la andre passe på i et fremmed land. Mottakelsen i resepsjonen var også veldig bra. Vi fikk en rosa drikke og blomster satt sammen til et smykke. Til tross for at vi ikke hadde blitt lovet rom i følge reiseoperatøren før kl 15 var de tidlig på tilbudssiden med å tilby oss et måltid som kompensasjon da rommet ikke var klart rundt kl 13.30-14. På dette tidspunktet var vi så trøtte at vi var 2 voksne som var nær ved å sovne i bassenget. Da valgte vi å gå opp og sette oss i resepsjonen. Da vi endelig fikk rommet var det rett i seng for å hvile, Det ble hvile i 3 timer. Så var det på tide å finne et sted å spise.

Å omstille seg til Thailandtid gikk egentlig ganske greit. Også for barna. Litt rart den første dagen så var det gjort. Riktignok har ungene trengt å sove litt innimellom under oppholdet, men allikevel gikk dette å omstille seg veldig fint.

Vi sto opp ca 9-9.30 hver dag og spiste frokost. Deretter var det solkremsmøring før vi i løpet av oppholdet fikk prøvd alle bassengene og badet mye. Fint at de hadde både en lekeplass innendørs hvor døra var låst slik at barn ikke bare kunne rømme. Veldig bra med eget basseng for barn med både sklier og “vannkanoner”

Maten var ikke nødvendigvis det jeg var mest fornøyd med, men fant nå alltids greie alternativer. Ikke så lett med kresne barn heller som ikke vil ha hva som helst. Ble litt bedre da vi fant en restaurant som hadde kjøttboller og makaroni/potetmos.

Utflukt med små barn som lett kan miste tålmodigheten var også noe vi var skeptisk til. Vi sjekket etter hvert mulighet for å leie båt med fører privat. I utgangspunktet noe jeg vil anbefale, men det er greit å forsikre seg om spesielt transporten fra og til hotellet og hvordan den faktisk skal foregår samt når de dukker opp. Det som var deilig med å ha båten for seg selv var at vi kunne gjøre som vi ville. Vi kunne se alt veldig godt uten å måtte kjempe om plassen med andre. Bortsett fra motorproblemene på vei ut til øyene så ble det en fin tur. Herlig å snorkle mellom “fjellene” ved Phi Phi øyene. De hadde snorkeutstyr vi kunne låne og vi ble tilbudt vann og thailands cola. Vi stoppet på Phi Phi Don for å spise. Det var en interessant prosess da vi skulle legge til. Båtene lå tett i tett, men fører av båten tvang seg mellom 2 andre båter.

“Discotaxi” var også morsomt, men viktig at man sier ifra at man skal ha musikk. Alle spilte nemlig ikke det.

Flyturen hjem tok omtrent 13 timer. Det ble en lang tur hjem, men det er godt å ha vært i Thailand for det var spesielt å ha opplevd det.

Da vi kom hjem var det ikke så lett å omstille seg tidsmessig. Første natta sto minstemann opp kl 3 om natta og vi som familie har vel aldri vært så tidlig ute på lørdagshandel at vi nesten var på butikken i det de åpnet. For barna var de sånn noenlunde tidsomstilt i løpet av 3-4 dager og det ble vel omtrent det samme for oss voksne.